De som inte vill renovera själva anlitar en eller flera hantverkare för att göra jobbet åt dem. Hantverkare är proffs inom renovering och bygge men det är klart att det kan gå fel ibland. De är bara människor som gör misstag och dessutom kan det komma till missförstånd mellan kunden och hantverkaren. Vad gör man när något gått fel? Det besvarar vi här!

Grundregeln: Ta det lugnt!

Grundregeln är att inte överreagera om något blivit fel. För att felet ska åtgärdas krävs ofta inte mer än ett vänligt påpekande. Hantverkarna är väldigt måna om sitt rykte. Ta gärna upp felet du upptäckt direkt när ni båda är på plats, så att båda ser vad det handlar om. I vissa fall, som vid små repor på en yta, kanske hantverkaren inte ens har sett felet.

Skriftlig reklamation

Om hantverkaren vägrar att rätta till felet gör man en skriftlig reklamation, där man beskriver felet och ber hantverkaren avhjälpa det. Ta kopia på brevet, det kan vara bra att ha om ärendet fortsätter. I reklamationen kan man kräva att hantverkaren rättar till felet och prisavdrag om hantverkaren inte åtgärdar, i allvarligare fall hävning. Förlorar man pengar på grund av hantverkarens dåliga jobb, kan man även kräva skadestånd.

Men även här gäller det att behålla lugnet, och hålla den personliga kontakten vid liv.V ar tydlig och vänlig, inte aggressiv. Är man arg och skäller kan det bli en onödig konflikt och låsa sig. Båda har ändå intresse att lösa problemet!